Prioriteringsprosesser
En viktig delmål i prioriteringsprosessen blir å øke kunnskap og bevissthet om objekt og samling. Prosessen må dokumenteres grundig for å skape et godt fundamentert grunnlag for følgene av vurderingene. Her har vi samlet en del rapporter fra ulike prioriteringsprosesser som har pågått de seneste årene.
Den australske metoden Significance har vært utgangspunkt både i Finland og Wales - og i flere norske museer. Haugalandsmuseene har også arbeidet mye med den nederlandske metoden Assessing Museum Collections (Vurdering av samlinger).
Prioritering i bygningssamlinger angir en systematisk fremgangsmåte for prioriteringsarbeid på to nivå med museumsbygninger: på samlingsnivå og på bygningsnivå. Fremgangsmåten er delt inn i tre hovedtrinn: Definer, Vurder, Prioriter.
Ny prosjektrapport fra musene i Vestland er tilgjengelig, der en har kartlagt båtsamlingene.
En prioriteringsprosess kan få ulike konsekvenser for en samling eller deler av en samling. Dersom en i løpet av prosessen finner ut at samlingen er viktigere enn en tenkte, kan det føre til mer forskning på samlingen, bedre formidling og naturligvis også bedre forvaltning gjennom for eksempel bedre magasinforhold.
Men en kan også finne ut at en samling eller et objekt ikke har så stor betydning og at en ønsker å ta objektet ut av samlingen, ved å endre objektets status til bruksgjenstand eller rekvisitt eller tilby objektet til en annen eier (avhending) eller å tilintetgjøre objektet (destruksjon).
Utenlandske rapporter
Rapporter fra flere land som har benyttet Significance som metode
Deaksesjon, avhending og destruksjon
Noen museer har arbeidet med prioriteringer mer med tanke på å ta objekter ut av samling gjennom deaksesjon, avhending eller destruksjon.
Steg for steg i arbeidet med prioritering av kulturhistoriske objekter
Publikasjonen Retningslinjer for avhending angir fire trinn:
1. Forarbeid: Juridiske og formelle spørsmål må være avklarte og prioriteringsarbeidet må ha tydelig forankring i museet sitt planverk.
2. Planlegging: Definer problemstillinga, vurderingskriterier, målsetting og valg av metode.
3. Gjennomføring: omfatter utvalget, dokumentasjon og evaluering.
4. Valg og konsekvenser: Etablering av status og videre handling som resultat av prosessen.